Activitat 2: Banyoles des d'uns altres ulls

L’activitat d’avui té com a finalitat treballar l’orientació i conèixer diferents llocs emblemàtics del poble de Banyoles. Proposem als alumnes de sisè seguir un recorregut pel poble i conèixer trets característics dels llocs visitats, tot utilitzant el Google Earth, una eina molt interessant, educativa i gratuïta.

Context

Aquesta activitat està plantejada per dur-la a terme a cicle superior de l’Escola de la Draga. Aquesta escola es troba en un entorn idíl·lic, ja que està molt a prop de l’Estany de Banyoles i del parc de la Draga. Aquest fet afavoreix que els nens i nenes de l’escola puguin sortir-hi a realitzar activitats entrant en contacte tant amb la natura com amb el seu entorn sociocultural. A més a més, aquesta escola també té molt a prop el centre històric de la vila de Banyoles, on hi ha molts elements de caràcter històric i amb un rerefons molt interessant.

Es tracta d’un centre públic on s’imparteix el segon cicle d’Educació Infantil, de 3 a 5 anys, i l’Educació Primària, de 6 a 12 anys. Es defineix com una escola pluralista on no s’exclou a ningú per la seva procedència, religió, ideologia o nivell econòmic. Al mateix temps, és integradora d’alumnes amb deficiències físiques i psíquiques.

L’activitat dissenyada es farà a una classe de 6è de Primària amb 20 alumnes. En aquesta hi ha una gran diversitat de ritmes d’aprenentatge, per aquest motiu hem apostat per una metodologia on es fomenti el treball cooperatiu i aplicable a diferents nivells d’aprenentatge.

Orientacions metodològiques

Al llarg de les sessions organitzarem la classe en cinc grups cooperatius formats per quatre alumnes per tal de fomentar el treball en grup. Les activitats dissenyades estan orientades a treballar d’una manera més dinàmica i vivencial l’entorn sociocultural dels alumnes per així apropar-los a la realitat.

La perspectiva pedagògica que hem adoptat ha estat la constructivista, ja que partim del coneixements previs que tenen els nens i nenes per tal de construir-ne de nous. Per fer-ho hem seleccionat recursos que són atractius per ells i que utilitzen en el seu dia a dia (Google Maps, Google Earth, Ipads..). A més a més, volem que els nostres alumnes obtinguin aprenentatges significatius. Per fer-ho possible, hem dissenyat activitats contextualitzades i que requereixen mobilitat de coneixements per tal que puguin aplicar les estratègies apreses en la seva vida quotidiana. Creiem important ressaltar que aquesta activitat es podria aplicar a altres nivells adaptant-ne els continguts.

Finalment, volem que l’alumne tingui un rol actiu i que el mestre adopti el paper de guia i d’acompanyament. En tot moment tenim la intenció que el nen o nena sigui protagonista del seu propi aprenentatge i que busqui estratègies per tal de regular el seu procés d’aprenentatge. A més a més, les sessions tindran com a fonament el diàleg bidireccional per tal que els alumnes expressin i reflexionin sobre les qüestions que proposa el docent.

Objectiu d’aprenentatge

El conjunt d’activitats que hem proposat treballen interdisciplinariament dos àmbits educatius: l’àmbit digital, el qual es troba dins dels àmbits transversals, i l’àmbit del coneixement del medi, tot fixant-nos en la part de medi social i cultural. Tanmateix, nosaltres ens hem basat en un objectiu d’aprenentatge concret, el qual gira en torn en l’ús de les TIC per conèixer l’entorn que ens envolta. L’objectiu d’aprenentatge, doncs, seria el següent:

  • Conèixer l’entorn  natural, social i cultural del poble de Banyoles,  reforçant  així  el  sentiment  de pertinença i  la  capacitat  d’extrapolar  aquests  coneixements  a  altres  entorns  i  al  món  en general, tot utilitzant les TIC com a eina de suport.

Desenvolupament de les sessions



SESSIÓ 1
Grup - edat
Banyoles des d’uns altres ulls
Materials i recursos
- 5 Ipad’s
- Pissarra digital - Ordinador

- Google Earth
Desenvolupament

Introducció de l’activitat (10 min.)
Primerament, presentarem als alumnes l’activitat que durem a terme els propers dies. Partirem d’experiències pròpies o properes als nens i nenes, ja sigui de viatges, excursions o sortides de l’escola, per tal d’introduir el tema de l’orientació i veure quins coneixements en tenen. Les preguntes inicials podrien ser:

  1. Segur que alguna vegada heu fet alguna excursió o viatge amb amics, família o l’escola.  Com us orientàveu quan éreu allà?
  2. Què feien els vostres pares per planejar la sortida?
  3. Quines eines utilitzaven? Eren tecnològiques?
  4. Com creieu que s’orientaven els vostres avis?

Seguidament, els explicarem la sortida que farem el proper dia per tal de conèixer la ciutat de Banyoles una mica més a fons i saber orientar-nos en ella. Així doncs, els preguntarem quines eines creuen que necessitaran per dur a terme aquesta activitat. Si en l’intercanvi d’idees no sorgeixen les noves tecnologies els introduirem nosaltres amb preguntes com “A través del mòbil podem saber on som?”

Experimentem amb els recursos que utilitzarem (35 min)
Després de debatre una mica amb els nostres alumnes sobre l’orientació, els presentarem els recursos que utilitzarem durant la sortida a Banyoles. Tot seguit, dividirem la classe en grups de 4 i repartirem un Ipad per grup amb el Google Earth instal·lat. Seguidament, parlarem tant dels seus usos com del seu funcionament. Aquí posarem èmfasi en la delicadesa d’aquest material. L’objectiu general d’aquesta part serà que els alumnes sàpiguen accedir a una aplicació de mapes i navegació, en aquest cas el Google Earth, i utilitzar-la.

Un cop tots els grups hagin accedit a l’aplicació del Google Earth, deixarem que els nostres alumnes experimentin i descobreixin el seu funcionament. Alhora, cada grup compartirà amb els altres, tot utilitzant la pissarra digital, els aspectes interessants que hagin pogut trobar. Després, la mestra els presentarà un seguit de preguntes que hauran de contestar tot utilitzant l’aplicació. Les preguntes següents les hauran de contestar en un Drive que haurem compartit prèviament les mestres.

  1. Busca un monument i fes-ne una fotografia, tot utilitzant el recurs que t’ofereix l’aplicació.
  2. Aquesta aplicació t’ofereix portar-te a l’atzar a algun lloc del món. Fes-ho i digues al lloc on t’envia i el país on es troba.
  3. Busca la muntanya més alta del món i digues a quants metres es troba sobre el nivell del mar.
  4. Navega pel mapa i busca la teva escola. Tot seguit, busca cinc llocs propers a l’escola.

Finalment, comentarem a nivell de gran grup cadascuna de les preguntes i quines estratègies han utilitzat per contestar-les.




SESSIÓ 2
Grup - edat
Caminem per Banyoles!
Materials i recursos
- 5 Ipad’s
- Google Earth - https://earth.app.goo.gl/3PPQ4 - Full amb les preguntes
Desenvolupament

Introduïm el material (10 min.)
Per començar aquesta activitat, els recordaríem que avui és el dia que anem d’excursió pel poble i per tant no farem classe dins l’escola. Els explicaríem que l’únic que necessiten és dur amb ells un Ipad per cada grup, on hi trobaran el recorregut que hauran de seguir a l’aplicació Google Earth (https://earth.app.goo.gl/3PPQ4).

Després, els explicaríem que no és una activitat competitiva, per aquesta raó no cal córrer. Els mestres els deixaríem molt clar que ells són els responsables del material que s’emportin i, que per tant, l’escola no se’n farà càrrec dels danys o les pèrdues dels Ipads. També, els recordarem l’hora que hauran de tornar a ser a les portes de l’escola. Els mestres aniran donant voltes per les diferents zones observant com treballen els grups cooperatius.

Comencem el recorregut (50 min.)
Tot seguit els alumnes començaran el recorregut des de la seva escola, La Daga. Seguidament, podran escollir si començar per una banda o per l’altre. Els demanarem que no tots comencin per la mateixa. El recorregut passarà pel Museu Darder, la Plaça Major, la Muralla, L’església de Santa Maria i el Monestir, llocs emblemàtics del poble. A cada lloc els alumnes hauran de respondre diverses preguntes per tal de saber si han passat per a totes les zones. Les preguntes serien les següents:

  • Escola Pública la Draga: Què hi ha al costat de l’entrada principal de l’escola?
  • Museu Darder: Quantes finestres hi ha a la part vermella del Museu?
  • Plaça Major: Quants arcs hi ha a la Plaça Major?
  • La Muralla: Quants passos hi ha des de la primera torre de la muralla a la segona?
  • L’Església de Santa Maria: De quin color és la porta de l’entrada principal?

Un cop tots els grups hagin tornat a l’Escola, la mestra els estarà esperant a la porta. Allà els explicarà que a la següent sessió parlant sobre les preguntes que havien de respondre, si els ha sigut fàcil orientar-se i si han tingut algun problema.



SESSIÓ 3
Grup - edat
Parlem-ne!
Materials i recursos
- Full de les preguntes
- Pantalla digital
- Ordinador

- Recorregut Google Earth - https://earth.app.goo.gl/3PPQ4
Desenvolupament

Parlem de la sortida (25 min)
Després d’haver anat d’excursió i haver treballat amb l’orientació en la sessió anterior, la mestra plantejarà diferents preguntes per tal de fer reflexionar als alumnes sobre  la sessió anterior. Així doncs, la mestra començarà la classe creant un debat amb tots els alumnes on sorgiran preguntes com:

  • Què creieu que vau aprendre en les sessions anteriors?
  • Quins imprevistos o problemes han sorgit durant el recorregut?
  • Quines estratègies heu utilitzant en el vostre grup per tal d’orientar-vos ne el mapa?
  • Després d'haver fet aquesta activitat, si anéssiu amb la família a un poble desconegut, us sabríeu orientar a través de les eines que us hem proposat?

Durant el debat, a la pantalla digital hi haurà projectat el recorregut del Google Earth, fotos dels llocs visitats i de les solucions de les preguntes, com a suport visual. Gràcies a això, els nens i nenes tindran un suport per acompanyar les seves explicacions i argumentacions. D’aquesta manera, ajudarem als nens a reflexionar i a crear una opinió crítica de la seva intervenció, tan individual com grupal.

Ens autoavaluem (10 min.)
Finalment, per tal de concloure aquesta activitat, demanarem als alumnes que responguin una autoavaluació que els donarà la mestra. Aquesta és en forma de diana i funciona de la següent manera: cada nen tindrà  una diana pròpia, en la qual podrà veure quatre ítems d’avaluació. L’alumne haurà de pintar totes les línies fins al nivell en què es puntuïn, és a dir com més nivells pintats millor ho haurà fet. Tot seguit, això s’entregarà al mestre, el qual valorarà i apuntarà els resultats. Els ítems d’avaluació seran els següents:

  • Sé utilitzar el Google Earth per buscar informació quan sigui necessari
  • He utilitzat l’aplicació del Google Earth per orientar-me i seguir el recorregut marcat
  • He col·laborat en el treball en equip aportant idees i estratègies per completar el recorregut i les preguntes
  • Conec caracterísitques peculiars d’alguns dels lloc més emblemàtics del poble de Banyoles

Recursos utilitzats:

1. Diana d'autoavaluació

2. Recorregut Google Earth - https://earth.app.goo.gl/3PPQ4


2 comentaris:

  1. Hola!! Som la Gemma Orell, l’Alba Pericot i la Jordina Solà del bloc Sant Narcís.
    Després d’observar la pràctica 2, pensem que està molt ben dissenyada i estructurada.

    En primer lloc, considerem molt interessant que presenteu el context, ja que és molt útil per situar al lector a qui va dirigida l’activitat. A més, també detalleu el tipus d’agrupament dels alumnes, fet que valorem positivament.
    Per altra banda, l’extensió de l’activitat potser és una mica llarga, tenint en compte que havia de ser una sola sessió.
    Us suggerim que problematitzeu les activitats i que els estudiants tinguin l’oportunitat de llegir el bloc, de manera adaptada, procurant que també siguin receptors del missatge.

    En segon lloc, pensem que les activitats estan molt ben redactades i especificades perquè els docents les puguin entendre perfectament. Però us proposem que les preguntes que feu durant la sessió 2 les puguin plantejar els propis alumnes. Com també, seria interessant que al llarg de l’activitat motivéssiu a l’alumnat per tal de desenvolupar el seu esperit crític i reflexiu, ja que són activitats bastant guiades.

    En tercer lloc, pensem que les sessions són coherents amb l’edat i el curs que proposeu i a més, permeten desenvolupar diferents tipus de llenguatges com també la geografia.
    Finalment, opinem que el fet d’incitar els alumnes a utilitzar les TIC és molt interessant i útil.

    Enhorabona per la feina feta!!

    ResponElimina
  2. Hola, som la Irene Mejías, la Júlia Sunyer, l'Anna Villodre i la Marta Vives del bloc de Flaçà i ens ha sorprès gratament la feina feta.

    En primer lloc, les activitats estan ben estructurades i la redacció és clara i entenedora. Els continguts parteixen dels interessos dels alumnes i es treballen diferents temes de manera transversal i competencial. A més a més, s'usen diferents metodologies i recursos.

    Les activitats són coherents amb el nivell dels alumnes i permeten treballar diferents llenguatges com el digital, l'oral, l'escrit, visual...
    En relació a l'autoavaluació, considerem que es podia fomentar l'esperit crític i no limitar-se a una valoració global. Per exemple, seria convenient dedicar-hi més temps i fer preguntes més profundes que portessin als alumnes a la reflexió.

    Felicitats per la bona feina i endavant!

    ResponElimina